In 1971 voerde de bevolking van Oost-Pakistan een felle bevrijdingsoorlog tegen West-Pakistan, die in 1972 eindigde met de stichting van de staat Bangladesh. MUKTIR GAAN doet verslag van de bevrijdingsoorlog, waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van de door de Amerikaanse filmmaker Lear Levin gemaakte opnamen van een groep jonge muzikanten en theatermakers die tijdens de bevrijdingsoorlog met strijdliederen en politiek poppenspel door het land trok. De film volgt de groep niet alleen tijdens hun optredens voor vluchtelingen en guerillastrijders, maar ook tijdens hun reizen, wat veel melancholieke beelden oplevert. De reden dat Levins materiaal nu voor het eerst is te zien, is te danken aan twee filmmakers uit Bangladesh, die uit onvrede met het huidige bewind de bevolking willen herinneren aan de oorspronkelijke motieven van de bevrijdingsoorlog: vrijheid en democratie. Ondanks tegenwerking van het regime, is de film met veel succes in Bangladesh vertoond.