Ch’ul be, Sacred Path
In het stadje San Andrés Larrainzar in het zuidoosten van Mexico leeft de Mayacultuur van de Tsotsil nog volop. Iedere inwoner is er medeverantwoordelijk voor het collectieve welzijn, maar slechts een enkeling wordt geroepen – vaak in een droom – om de goden te dienen.
De voorbereidingen op het jaarlijkse festival ter ere van patroonheilige San Andrés zijn in volle gang. De focus van de film ligt op het echtpaar Martha en Diego, die als hoeders van deze apostel zijn aangewezen, en op Román en zijn zoon Tino, die zijn geroepen om als muzikant te dienen. Muziek speelt een belangrijke rol in deze hybride vorm van katholicisme en Mayageloof. Met precisie en liefde laat filmmaker Humberto Gómez Pérez – zoon van Martha en Diego – zien hoe toegewijd deze dienaren hun taken uitvoeren.