Beastmode, a Social Experiment
Beastmode verweeft twee verhaallijnen die ogenschijnlijk weinig met elkaar te maken hebben: de eerste twee jaar van het bewind van de Filipijnse president Rodrigo Duterte, berucht vanwege zijn oorlog tegen drugs; en de reconstructie van een sociaal en artistiek experiment over geweld en performance – een soort Fight Club 2.0.
Spil van het experiment is de bekende Filipijnse acteur Baron Geisler. Hij lijkt zijn agressie niet onder controle te hebben en slaat in het openbaar aan het vechten. De sociale media ontploffen en een mediarel is het gevolg. Geisler en andere hoofdrolspelers blikken in videodagboekstijl terug op de opschudding die hun project teweegbracht.
Het verhaal over het experiment wordt doorsneden met nieuwsfragmenten en beelden van Duterte’s State of the Nation in 2017, terwijl buiten op straat tegelijkertijd een grote demonstratie plaatsvindt. Een fascinerende exploratie van agressie, sensatie en manipulatie in een land dat in de ban is van geweld.