Swimming Out Till the Sea Turns Blue
Hoewel hij studeerde in Beijing, keerde Jia Zhangke voor veel van zijn films – Platform (2000), Unknown Pleasures (2002), Mountains May Depart (2015) – terug naar de provincie waar hij opgroeide: Shanxi. In zijn interesse voor het Chinese platteland staat Jia niet alleen. Veel grote Chinese schrijvers keerden terug naar hun geboortedorp en situeerden hun romans in landelijk China, waar de razendsnelle veranderingen in de Chinese maatschappij op een andere, maar minstens zo prominente wijze voelbaar zijn als in de grote stad.
In het voorjaar van 2019 organiseerde Jia een literair festival in de buurt van zijn geboorteplaats Fengyan. Het vormde het uitgangspunt voor Swimming Out Till the Sea Turns Blue, Jia’s portret van bekende schrijvers als Yu Hua, Liang Hong en Jia Pingwa. Ze vertellen over hun jeugd, familie, carrière en de betekenis van hun afkomst voor hun werk. Samen omspannen de verhalen zeventig jaar Chinese geschiedenis. Swimming Out Till the Sea Turns Blue is het slot van Jia’s documentaire-trilogie over kunstenaars, na Dong (2006) en Useless (2007).