Every Little Thing
Patiënten en personeel van de bijzondere psychiatrische kliniek La Borde in Frankrijk repeteren samen voor de jaarlijkse toneeluitvoering. De instelling in de Loirestreek werd in de jaren vijftig geopend en was spraakmakend in de behandeling van psychiatrisch zieken. Zo draagt het personeel geen witte jassen en kunnen de patiënten vrij dwalen rond het idyllische kasteel: het onderscheid tussen verzorgende en bewoner is eigenlijk moeilijk te onderscheiden.
Van heel dichtbij volgt de camera de verrichtingen van de gelegenheidsacteurs, wat wordt afgewisseld met gesprekken met de hoofdpersonen. Dit keer staat een operette op het programma, zodat er volop verkleedpartijen met gekke hoedjes en absurde dialogen voorbijkomen. De ups en downs bij de voorbereidingen en de onvermijdelijke terugkeer naar de dagelijkse sleur bieden een dan weer ontroerend, dan weer tragikomisch schouwspel. Regisseur Nicolas Philibert zou na deze prijswinnende feelgooddocumentaire uit 1997 in hetzelfde genre de klassieker Être et avoir (2002) maken.