Transitions
We leven in het antropoceen, het eerste tijdperk waarin het uiterlijk van de aarde ingrijpend en blijvend is veranderd door menselijk handelen. Roetdeeltjes kleuren de ijskappen van de Noordpool grijs, waar ooit Amazonewoud was, rest nu een kaal litteken en mijnen bezorgen de aardbol een pokdalig gezicht. Dat is zoals het er op macroschaal uitziet. Maar de invloed van onze menselijke voetafdruk is ook met het blote oog te zien in onze directe leefomgeving. Het meest duidelijk is dat wellicht in Las Vegas, de energieverslindende gokstad in de woestijn van Nevada. Buiten de stadsgrenzen heerst de onherbergzame natuur: zand, wind en taaie planten. Dan is er een plotse overgang naar prefabhuizen, asfalt en auto’s. Om tot een climax te komen in de absurde casinokermis van 'The Strip'. Het contrast tussen natuur en cultuur is extreem, maar wordt nog sterker gevoeld als het wordt gevangen in trage tracking shots van totaal verlaten wijken en straten. Enkel de door mensen neergezette hardware is te zien. De sporen van onze aanwezigheid.