RecoVR: Mosul, a Collective Reconstruction
Met meer dan 3500 archeologische opgravingen – waaronder eeuwenoude religieuze en historische plaatsen – bezit Mosul, de op een na grootste stad in Irak, het leeuwendeel van de archeologische rijkdom van het land. Op 10 juni 2014 werd Mosul bezet door Islamitische Staat. Beelden van de vernieling van historische monumenten en kunstvoorwerpen in het stedelijk museum domineerden het internationale nieuws en schokten de wereld. Als antwoord op deze verwoesting werd de virtual reality-installatie RecoVR Mosul gecreëerd, die het mogelijk maakt om het museum weer te bezoeken en te achterhalen wat er is gebeurd met enkele topstukken uit de collectie. Wandelend door het museum zien we de gesneuvelde kunstvoorwerpen, digitaal gereconstrueerd met behulp van gecrowdsourced beeldmateriaal. De virtuele omgeving, gemaakt door nieuwe-mediakunstenaars Ziv Schneider en Laura Chen, brengt niet alleen de historische collectie opnieuw tot leven, maar werpt ook licht op de doelbewuste schending van cultureel erfgoed door IS. Het project is deels geïnspireerd op Liv Schneiders virtual reality-project Museum of Stolen Art.