Un crime à Abidjan
‘Afrika bevindt zich op een ander moment in de geschiedenis dan de rest van de wereld,‘ stelt de commissaris van politie van de Afrikaanse stad Abidjan aan het begin van UN CRIME À ABIDJAN. ‘We respecteren de mensenrechten, maar we hebben onze eigen opvattingen over wat humaan is,‘ is zijn repliek op de vraag of hij zich aan wreedheden en martelingen schuldig heeft gemaakt. Deze commissaris Kouassi is de hoofdpersoon van een film uit de reeks ENQUÊTES DE POLICE die regisseur Mosco Boucault voor de Franse televisiezender La Sept/Arte initieerde en waarvan hij zelf een aantal delen regisseerde, waaronder het in Reflecting Images vertoonde LA FUSILLADE DE MOLE STREET. Kouassi gaf Boucault en zijn team toestemming om het politieonderzoek naar de moord op agent Toussaint Zoghouri, die op 4 februari 1995 door een bende met machetes gewapende gangsters om het leven zou zijn gebracht, van begin tot eind te filmen. Kouassi‘s uitspraak blijkt gaandeweg meer als een waarschuwing dan als een verontschuldiging te moeten worden opgevat; de opsporingsmethoden die zijn korps erop nahoudt, zijn naar westerse maatstaven zeker bruut, wreed en onalledaags te noemen. De film levert een unieke blik in het functioneren van het politieapparaat van Ivoorkust op, waar het geweld op straat weerspiegeld wordt door een minstens even repressief regime.