Beauty of the Fatherland
We zien de eeuwig zingende bossen en kijken naar pittoreske pleinen waarop fanatiek wordt gevolksdanst. Dit is het Estland uit een traditioneel geschiedenisboek en het startpunt van deze documentaire die het motto draagt ‘mannen voeren oorlog, vrouwen scheppen schoonheid’. We ontmoeten twee schoonheidschepsters. De eerste leeft in de geest van haar opa, een beroemde nationalistische politicus. Zo stopt ze haar ziel en zaligheid in de padvinderij en kneedt ze haar pupillen tot brave burgeressen en gedienstige hoedsters van huis en haard. De tweede schepster van schoonheid was eens een gevierd fotomodel. Nu organiseert ze Miss Estland- en mini-Missverkiezingen. Ze coacht haar beschermelingen al even gedreven als de Akela de hare. We zien beide vrouwen aan het werk, zich thuis ontspannen en op identieke vragen antwoorden. Die parallelmontage is een uitnodiging om te zoeken naar overeenkomsten tussen deze zo verschillende rolmodellen. Die zijn zeker te vinden. Toch fascineert BEAUTY OF THE FATHERLAND door iets anders: de pupillen van de dames! Die laten zich vertwijfeld lachend, radeloos om zich heen kijkend of in opperste verwarring in het Blut und Boden-keurslijf of Amerikaanse glamour & glitter-korset persen. Hun gebrek aan culturele standvastigheid komt pijnlijk helder naar voren in de lange scènes waarin suf getrainde kinderen zich gedragen zich als model volwassenen en supersterren. Het is je reinste Henny Huisman Horror.