Nowhere Near
Het Filipijns zit vol leenwoorden uit de taal van de Spaanse en Amerikaanse kolonisatoren, observeert regisseur Miko Revereza ergens in deze meanderende essayfilm. Maar als de woorden geleend zijn, vraagt hij zich af, wie ontvangt dan de rente? Het is een typerende terzijde in deze poëtische verbeelding van Revereza’s ervaring als Filipijnse immigrant in Amerika, en vervolgens als Amerikaanse immigrant in de Filipijnen.
Al sinds 2014 documenteert Revereza in even intieme als experimentele documentaires het leven zonder verblijfsvergunning in Amerika, waar hij met zijn ouders al van kinds af aan illegaal verblijft. Nu maken ze zich klaar voor een terugkeer naar de Filipijnen, waar de familie volgens zijn oma nog een flink stuk land moet bezitten. Maar als ze op Google Maps kijken, herkent grootmoeder niets meer in het inmiddels volgebouwde oude dorp. Een dromerig portret van een zoektocht naar een plek om wortel te schieten.