Find Fix Finish
Bij oorlogsvoering denk je al snel aan soldaten die de vijand te lijf gaan in een bikkelharde strijd op leven en dood. Maar zeker de afgelopen jaren is dat lang niet altijd meer het geval. Hoog in de Afghaanse lucht vliegen drones die rechtstreeks verbonden zijn met een beeldscherm in de Verenigde Staten. Een vaste serie protocollen, één druk op de knop en het doelwit is uitgeschakeld. In deze korte documentaire vertellen dronepiloten over dat ijskoude werk. Dagen, weken, maanden staren ze naar onbekende privélevens, met de wetenschap dat ze de macht over leven en dood hebben. Alle details worden eerlijk gedeeld, maar de piloten blijven intussen anoniem. Alleen hun stemmen zijn te horen, terwijl er kalme objectieve beelden van kilometershoog voorbij trekken – koelbloedige afstandelijkheid waar tegelijk een mooie visuele draai aan wordt gegeven. Bij een luchtbeeld van een strand krioelen anonieme figuurtjes over het scherm, maar door hun grote slagschaduwen op het zand komen daar toch mensen van vlees en bloed uit tevoorschijn.