Lora - Testimonies
Aan de hand van een schijnproces uit 2002 over de martelpraktijken in de Lora-gevangenis in Split wordt aangetoond hoe in de nasleep van de oorlog in voormalig Joegoslavië rechtvaardigheid nog steeds ver te zoeken. De film biedt een historische reconstructie aangevuld met getuigenissen van voormalige gevangenen en een interview met een Kroatische generaal die de gebeurtenissen bagatelliseert. Vast staat dat van de ruim duizend gevangenen het merendeel – ook burgers – zonder officiële grond in de Lora-gevangenis werd vastgehouden. Tussen de zestig en zeventig mensen vonden er de dood. Bizar dieptepunt vormt de rechter die zijn openingsstatement gebruikt om het nationale voetbalteam te feliciteren met een overwinning.