Father and Son
Documentairemaker Pawel Lozinski (1965) maakte naam met gelaagde, intieme portretten en heeft al diverse bekroonde films op zijn naam staan als hij besluit de camera te richten op zichzelf en zijn vader, de eveneens gerenommeerde documentairemaker Marcel Lozinski. Samen ondernemen ze een roadtrip vanuit Polen naar Frankrijk. Het oorspronkelijke idee was om één film over deze reis te maken, maar het werden er twee: ieder zijn eigen versie.
Voor de vader betekent de trip een terugkeer naar Parijs, waar hij aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd geboren als kind van joodse ouders. Hij maakte er Father and Son on a Journey (2013) over. In de versie van de zoon ligt de nadruk op zíjn jeugd. In de capsule van de camper ontspint zich een dialoog waarin Pawel pijnlijke herinneringen ophaalt aan zijn vrije opvoeding, de scheiding van zijn ouders en gevoelens van onveiligheid, maar ook vragen stelt over seks en relaties. Geen onderwerp wordt gemeden, maar er is ook een zichtbaar tedere band. Overleeft deze ingewikkelde relatie de nietsontziende eerlijkheid?