Seven Songs for Malcolm X
El Haji Malik Shabazz, ook bekend als Malcolm X, wordt nu algemeen beschouwd als de vader van de Zwarte Revolutie. Hij was de voorbode van de Black Power-beweging. De zwarte Amerikanen zien hem als de laatste grote zwarte Amerikaanse held. Wie was hij? Waarom blijven de herinneringen aan hem zo sterk na zijn turbulente leven en dramatische dood in 1965?In de periode waarin Spike Lee's speelfilm Malcolm X werd uitgebracht, werd Seve songs for Malcolm X in New York gedraaid. Deze documentaire combineert interviews met vrienden en reconstructies van gebeurtennissen uit het leven van Malcolm X. Zo ontstaat een gedetailleerd portret van de zwarte leider die destijds de 'Angriest man in America' werd genoemd. Geïnterviewd worden onder meer Spike Lee, Malcolms vrouw Betty Shabazz, de schrijver Thulani Davis en Malcolm Jarvis, een vriend van Malcolm uit de gevangenis. Giancarlo Esposito, ster uit Lee's The Right Thing, leest voor uit Malcolm's autobiografie. De commentaarstem is van de schrijver Toni Cade Bambara.