The Opinionator
Een verhaal over leven en lotgevallen van een vrouw die zich met hart en ziel in de strijd tegen de Estlandse staat werpt. Ze wijdt de jaren na haar pensionering aan het organiseren van demonstraties tegen regeringsbesluiten, met name ter verdediging van de rechten van gepensioneerden. Esja Sur, 68 jaar oud, is zelf gepensioneerd, maar nog kerngezond. Ze sluit geen compromissen. Als lid van de Russische minderheid in Estland probeert ze de Russische ambassadeur zover te krijgen dat hij haar een kantoor ter beschikking stelt van waaruit ze kan ageren tegen sociale veranderingen die met name arme en oude burgers treffen. Het verhaal van deze opstandige dame begon in 1997, toen het Estlandse gerechtshof haar beboette voor het zonder vergunning organiseren van een openbare bijeenkomst. In cinéma-véritéstijl, met een bijna onzichtbare camera en integere, spontane momenten geeft de documentaire een helder beeld van de vele duistere schakeringen van Estland, een veranderende samenleving.