Adio kerida
ADIO KERIDA is een vrolijk, enigszins ironisch verhaal over een Amerikaan die zijn wortels zoekt in het naoorlogse Bosnië, in een periode dat iedereen vanuit Bosnië-Herzegovina naar Amerika wil emigreren. Via de zoektocht van de jonge Amerikaanse jood van Poolse afkomst naar zijn oudoom, maakt de kijker kennis met nagenoeg het complete milieu van in Sarajevo wonende sefardische joden. Door realistische beelden te vermengen met surrealistische, waarin de jonge Amerikaan zich de wereld voorstelt die niet langer bestaat, vertelt de filmmaker op poëtische wijze het verhaal van een man die een legende werd. De oudoom, zo gaat het verhaal, kende de kabbala, beoefende magie en geneeskunde, fotografeerde elfjes en kon de regen zelfs doen ophouden. Bestond hij echt of belichaamt hij slechts de hoop van de filmmaker dat het onmogelijke ook in het hedendaagse Bosnië kan bestaan?