My Paper Life
Tijdens een tekencursus ontmoet de Iraanse filmmaker Vida Dena de Syriër Naseem, die met zijn gezin naar Brussel is gevlucht. Ze besluit de familie te gaan filmen en laat de tekeningen die ze samen maken tot leven komen in eenvoudige, maar treffende animaties – met muziek van de eveneens uit Syrië gevluchte artiest Noma Omran.
Binnen de muren van het versleten appartement is tekenen voor de gezinsleden een manier om het oorlogstrauma te verwerken. Dena zoomt in op de puberdochters Hala en Rima, wier gevoelens en ervaringen in de animatie verbeeld worden via hun uitgeknipte tekeningen.
Na de destructie van de oorlog ontstaat langzaam ruimte om iets nieuws op te bouwen. Een vijfde kind wordt geboren, dochter Rima verlooft zich en ook de camera waagt zich voor het eerst buiten de krappe woning. Maar er volgen ook nieuwe tegenslagen in dit op Visions du Réel bekroonde, intieme portret van een immigrantengezin, dat losgezongen lijkt van tijd en plaats, en tegelijkertijd betekenis vindt in een nieuwe context.