Ontluisterd land
De Tweede Wereldoorlog liet Nederland niet alleen in emotioneel opzicht verslagen achter. Ook in geografisch opzicht liet deze periode diepe sporen na in het landschap. Vooral de kwetsbare duinen en bossen hebben veel geleden. De Atlantikwall en de mijnvelden moesten worden afgebroken om het bevrijde land weer een nieuw aanzicht te geven, zonder pijnlijke herinneringen aan het nog jonge verleden. Maar niet alleen afgebroken, soms ook opgeblazen of ingepast in het bestaande landschap. Bunkers worden beschilderd of opgeblazen. Mijnen worden door militairen uit het landschap verwijderd, en de Rommel-asperges verlaten het strand. De natuur zorgde voor de rest: nieuwe en jonge aanwas die zich niet stoort aan het verleden.