Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski
Op oude Betamax-beelden vertelt de Pools-Amerikaanse kunstenaar Stanislav Szukalski (1893-1987) geanimeerd over zijn werk en leven. Kunstkenner Glenn Bray filmde zijn hoogbejaarde vriend in zijn laatste levensjaren, om zijn opmerkelijke carrière en persoonlijkheid vast te leggen voordat het te laat was. In dit breed uitwaaierende kunstenaarsportret vertelt Bray hoe hij Szukalski in 1971 per toeval leerde kennen, toen hij op een van zijn expressionistische tekeningen stuitte en ontdekte dat de maker slechts een paar mijl van hem vandaan woonde. De man die in Burbank, California een bescheiden, anoniem bestaan leefde, bleek in Chicago en vooroorlogs Polen een bekend avant-gardekunstenaar te zijn geweest.
In zijn tekeningen, schilderijen en een omvangrijk manuscript creëerde Szukalski een geheel eigen mythologie. Na zijn terugkeer in Amerika verzamelde zich een groep kunstenaars en kunstliefhebbers om hem heen – onder hen ook George Di Caprio en zijn toen nog jonge zoon Leonardo, die deze documentaire samen produceerden. Uit interviews en archiefbeelden doemt het opmerkelijke levensverhaal op van een man die geboren leek voor grootse dingen, maar tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog vrijwel al zijn kunstwerken verloor; en wiens verleden een duister hoofdstuk kent waar de filmmakers pas tijdens de productie achter kwamen.