De stem van het water
"Wéér een film over het water, we weten het wel," verzucht het commentaar aan het begin van DE STEM VAN HET WATER. Bert Haanstra speelt bewust met de clichés over het water. Er volgt een reeks van uiteenlopende, vaak humoristische situaties, met het water als verbindend element. Tot de hoogtepunten van DE STEM VAN HET WATER behoren onder meer: het jongetje dat bij het schoolzwemmen niet kopje-onder durft maar aan het einde van de film een uitstekende zwemmer blijkt, de palingvisser die niet alleen over maar ook tegen de vissen praat, het opkomende watertoerisme ("een eigen boot, dat is pas vrijheid"), twee rivaliserende skûtsjezeilers en een reddingsactie bij zware storm door de Wodan. DE STEM VAN HET WATER is in de eerste plaats een film over mensen. We zien ze in de meest uiteenlopende, vaak humoristische situaties, waarbij het water in feite niet meer dan een verbindend element vormt. Typisch Hollandse bezigheden en gedragingen zijn gefilmd met een knipoog naar de kijker en worden door Simon Carmiggelt van een subtiel commentaar voorzien.