Het is een schone dag geweest
In HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST portretteert Jos de Putter het laatste oogstjaar van zijn ouders op hun boerenbedrijf in Zeeuws Vlaanderen. Een portret van een familie en van een manier van leven die door de tijd zelf, door de vooruitgang wordt ingehaald. De vier seizoenen worden gevat in lange, ingetogen shots, niet meer dan 75 in totaal. Karakteristieke beelden van handelingen die al eeuwenlang op vergelijkbare manier worden uitgevoerd, die een soms rituele dimensie krijgen; land bewerken, zaaien, oogsten. Handen die het aantal korrels per halm tellen. Handen die het geld tellen nadat de koeien zijn verkocht. Een man, een vader die door de modder van zijn land ploegt. De film kent geen voice-over en er worden maar weinig vragen gesteld. In het zwijgen, in de afwezigheid van een reportagestijl, in de spaarzame woorden die wel gesproken worden komen de karakters, de ouders, het land en de letterlijk in de aarde gewortelde tradities tot leven. De Putter kreeg voor dit intieme portret, gemonteerd door cineaste Nathalie Alonso Casale, de Filmprijs van de stad Utrecht.