The Suicide Tourist
De controverse rondom actieve euthanasie heeft Nederland vaak in het midden van de internationale discussie over dit onderwerp geplaatst. Tot dusver blijven euthanasiezoekenden vooral overgeleverd aan de officiële standpunten van hun eigen regering. Zwitserland echter biedt een opening aan hen die in eigen land geen begrip vinden voor hun wens hun leven op legale en menselijke manier te beëindigen. Advocaat Ludwig Minelli richtte de organisatie Dignitas op die, weliswaar gebonden aan strenge regels, ook buitenlanders bij actieve euthanasie kan begeleiden. Hoewel de zieken die van zijn instelling gebruik maken in de pers denigrerend zelfmoordtoeristen worden genoemd is Minellli ervan overtuigd dat Dignitas het aantal gewelddadige zelfmoorden doet verminderen, dat in groeiende mate met name onder ouderen plaatsvindt. In kiest regisseur John Zaritsky voor een onopgesmukt televisieformat, om het aangrijpende relaas van twee echtparen te schetsen. De Amerikaan Craig Ewert, een terminale patiënt die langzaam geheel verlamd zal raken, sterft in bijzijn van de camera. Een immigrantenechtpaar uit Griekenland dat, nog steeds in relatief goede gezondheid verkerend, in elkaars armen wil sterven, krijgt voorlopig nul op het rekest. Medewerkers van Dignitas lichten toe wat hen ertoe brengt dit controversiële werk te doen.