Purity
TEHORA vertelt het verhaal over het reinigingsritueel dat is voorgeschreven aan vrouwen binnen orthodox joodse gemeenschappen. Volgens de tweeduizend jaar oude joodse traditie wordt een vrouw gedurende de menstruatie als onrein beschouwd. Ze moet zich dan afzonderen en bepaalde reinigingsriten uitvoeren. De regisseuse is erin geslaagd de kleine kring mensen binnen te dringen die deel uitmaken van een conservatieve gemeenschap, die beheerst wordt door regels en beperkingen. De strenge religieuze wetten bepalen het huwelijksleven en de vrouwelijke seksualiteit. In de hele geschiedenis zijn ze nooit veranderd. Regisseuse Anat Zuria en haar vriendinnen Natalie, Katie en Shira bekritiseren de starheid van deze godsdienstige wetten openlijk. Die worden besproken door moeders en dochters, en door getrouwde mensen onderling. De hoofdpersonen in de film zijn opstandige vrouwen die hun mening durven te uiten over dit taboe binnen de joodse religieuze gemeenschap. Het onderwerp is nog maar zelden behandeld in films. Uitstekend camerawerk geeft dit moeilijke onderwerp een bijzondere nuance. Het lijkt alsof de filmmaker het ritueel en de betekenis ervan respecteert, maar tegelijkertijd moeite heeft met het feit dat het zo star verankerd ligt in de traditie. De scènes in het bad, waarbij alleen het geluid van water te horen is, benadrukken het meditatieve en sacrale aspect van het ritueel.