Planet Galata - A Bridge in Istanbul
Portret van de microkosmos rond de brug Galata in het Turkse Istanbul, en daarmee van de rijke culturele diversiteit van de stad als geheel. Op en om de brug wonen en werken een grote groep mensen. Maker Florian Thalhofer licht er enkele uit: restauranteigenaren Kemal, Gaffur en Erkan, papierprikkers Bayram en Erdogan, en brugcontroleur \'d6mer, die de 'koning van de brug' is. Thalhofer bouwde de non-lineaire vertelling op in het door hemzelf ontwikkelde softwaresysteem Korsakow. Al sinds 2000 werkt hij aan het systeem, dat inmiddels is uitgegroeid tot een veelgebruikt werktuig voor makers van zogenaamde 'database cinema'. Telkens kiest de bezoeker een persoon om te volgen, en terwijl de korte portretfilmpjes in een hoofdscherm spelen zijn eromheen telkens alternatieve paden te zien. De bezoeker vertelt zijn eigen verhaal, door de narratieve bouwstenen die Thalhofer in de filmpjes aanreikt te combineren. Het zijn gemoedelijke flitsen uit gewone levens, waarin de betrokkenen openlijk over hun sores praten. Zo zijn zij en de brug tegelijk uitgangspunt, hoofdpersoon en leidraad voor de film die de bezoeker maakt. Thalhofer monteerde ook een lineaire film, die dit crossmedia documentaireproject completeert.