Minustah Steals Goats
"Deze film gaat over outsiders", zegt filmmaker Rachel Smith in de \i voice-over\i0 bij de openingsbeelden. Ze is al jaren gefascineerd door Ha\'efti, een land dat wordt bevolkt door afstammelingen van slaven en wordt gecontroleerd door gewelddadige gangs en VN-vredestichters. Eigenlijk hoort niemand er echt thuis. MINUSTAH is het acroniem van \i Mission des Nations Unies pour la stabilisation en Ha\'efti.\i0 Deze VN-vredesmacht is sinds 2004 actief nadat rebellen de macht grepen. De missie houdt nu vooral de gewapende gangs in sloppenwijk Cit\'e9 Soleil in het gareel. Veel Ha\'eftianen beschouwen de blauwhelmen als bezetters en scanderen smalend de uitdrukking "MINUSTAH vol\'e9 kabrit": \i MINUSTAH Steals Goats\i0 . De Ha\'eftianen zijn moe van de buitenlandse bemoeizucht van organisaties die veel beloven, maar weinig waarmaken. Smith ontmoet Enock, de gekozen president\i \i0 van een gemeenschapsorganisatie in Cit\'e9 Soleil die hulp zoekt voor zijn buurtgenoten. Ook interviewt ze de Amerikaanse VN-officier Chris en de Braziliaanse blauwhelm Marcos. Smith registreert de tegenstellingen tussen de VN-soldaten en de plaatselijke bevolking. Ze spreekt ook met het voormalige hoofd van de missie, H\'e9di Annabi,die omkwam toen het VN-hoofdkwartier bij de aardbeving in 2010 instortte. Twee maanden na de ramp bezoekt ze het getroffen land opnieuw.