Stories of Destroyed Cities
De straten van Sinjar zijn uitgestorven. Een kapperszaak ligt in puin, de spiegel is aan diggelen, de tondeuse kapot. Een damesmodewinkel hangt vol kale, besmeurde paspoppen. We zien beelden van de uitgestorven stad in de Koerdische autonome regio, begeleid door een soundtrack die een levendige gemeenschap veinst. Zo moet het hier vroeger hebben geklonken. Wordt het ooit weer zoals toen?
In een mix van feit en fictie vertelt Stories of Destroyed Cities over inwoners van de steden Sinjar, Kobani en Jazaa – verwoest door IS, terugveroverd door Koerdische strijders – in de autonome regio van Rojava: zij die stierven, zij die overleefden, zij die de strijd voortzetten.
De Rojava Film Commune werd opgericht nadat IS uit de regio verdreven was. Veel van de ervaren filmmakers en studenten uit het collectief hebben de oorlog aan den lijve ondervonden. De oprichting ging hand in hand met het produceren van deze eerste film, waarvoor zij werkten met wat voor handen was: eigen ervaringen, ruïnes en lokale acteurs en figuranten. Op die manier werd de film zelf een onderdeel van de wederopbouw.