1974, une partie de campagne
In 1974 gaf Valéry Giscard d'Estaing Depardon de opdracht een film te maken over de presidententscampagne die hij dat jaar ging voeren, met François Mitterand als belangrijkste tegenstander. Depardon volgt de gebeurtenissen in -stijl, dicht op de huid van zijn onderwerp, tijdens openbare én besloten bijeenkomsten. Hij is overal: in de helikopter, op kantoor met het campagneteam - en bij zijn hoofdpersoon als deze 'alleen' de resultaten van de verkiezingen afwacht. De oorspronkelijke titel, sloeg op die uitslag. Giscard d'Estaing verbood de vertoning van de film voor lange tijd: pas in 2002 werd hij in Frankrijk uitgebracht.