El cerco
Een kalme Middellandse zee, op een ochtend ergens in de buurt van Cadiz. In nostalgische sepiakleurige beelden zien we stoere vissers in eenvoudige houten boten zich voorbereiden op het binnenhalen van de netten. In een mum van tijd verandert het lieflijke tafereel echter in een rauwe strijd tussen mens en dier. De tientallen vissers sluiten een school tonijn in met een cirkel van boten. Wanneer de netten worden opgehaald en de tonijnen naar de oppervlakte worden gedwongen, creëren de vissen met hun wanhopig spartelen een gordijn van water. Een prachtig commentaar- en tijdloos portret van een eeuwenoude traditie, gefilmd aan het eind van de twintigste eeuw.