The Problem, Testimony of the Saharawi People
Een groot, onbekend drama speelt zich af in de Westelijke Sahara, voorheen de Spaanse Sahara. In 1975 trok Spanje zich terug uit zijn kolonie, zonder het door de VN geëiste referendum over zelfbeschikking. Marokko greep zijn kans om het buurland te annexeren via de zogenaamde Groene Mars. De bezetting duurt voort tot op de dag van vandaag. De Marokkaanse overheid verzwijgt wat er zich in de Westelijke Sahara afspeelt: de onderdrukking van de Saharawi (letterlijk: bewoners van de Sahara). De Spaanse filmmakers drongen met een simpele videocamera het land binnen en filmden viereneenhalf jaar op slinkse wijze de vele misstanden die ze tegenkwamen. Het verboden materiaal bestaat uit getuigenissen die nog niet eerder gedocumenteerd zijn. De Saharawi moeten zich houden aan de Muur van Stilte en mogen de woorden 'Westelijke Sahara' of 'referendum' niet uitspreken, dus hebben ze het over Het Probleem. Elk teken van hun nationaliteit (liederen, vlaggen, demonstraties) is verboden, en martelingen, verkrachtingen en verdwijningen zijn aan de orde van de dag. De internationale gemeenschap wendt ondertussen het hoofd af en Aminetou Haidar, strijder voor de mensenrechten, vraagt zich af of dat pas zou veranderen als het vreedzame verzet van de Saharawi zich tot een gewelddadig strijd zou ontwikkelen.