Israel Ltd.
De pr van Israël laat de laatste jaren te wensen over. Onder de joden die over de aardbol zijn uitgewaaid, nemen de bedenkingen over het zionistische thuisland toe. Israel Ltd. volgt drie joodse jongeren op de Israel Experience, een reis door het beloofde land waaraan vorig jaar ongeveer dertigduizend joden die elders wonen deelnamen. William uit Boston heeft een fascinatie voor krijgskunde, bij Ilana uit New Jersey hangt de Israëlische vlag boven haar bed en Jack uit Toronto gaat met frisse tegenzin van huis. De moderne pelgrims reizen per luxe bus langs omstreden grenzen, door Druzendorpjes, over de Golanhoogvlakte, naar de begraafplaats Mount Herzel en de Klaagmuur. Militaire excursieleiders vertellen over de offers en heldendaden voor het enige echte vaderland: de Yom Kippur-oorlog, de strijd met Hezbollah en het telen van vruchtbare bomen op de woestijngrond. Daar mogen alle joden trots op zijn, zowel binnen als buiten Israël. Op het grote slotfeest worden de vakantiegangers aangespoord zich bij thuiskomst te gedragen als 'ware ambassadeurs' van de staat Israël. William en Ilana tonen zich enthousiast. Volgens de bedachtzamere Jack is een land beter af met een zwak leger, omdat het dan eerder geneigd is vriendschap te sluiten. Maar als de tijd verstrijkt, raakt Jack meer en meer overstelpt door de oorlogsverhalen van de gidsen -- en aan het eind wordt hij de meest militaristische Zionist van de drie.