Lalee's Kin: the Legacy of Cotton
Hoofdpersoon in LALEE’S KIN is de 62-jarige LaLee Wallace, moeder van een gezin van acht kinderen in Tallahatchie County, in de Mississippi-delta in het zuiden van de Verenigde Staten. LaLee behoort tot de vele nauwelijks geschoolde arbeiders die al op jonge leeftijd van school gingen om hun brood te verdienen in de katoenteelt. Door de voortschrijdende mechanisatie in de landbouw zijn de meesten van hen echter inmiddels werkloos geworden. Door het lage opleidingsniveau en de armoede is hun situatie is vrijwel uitzichtloos. In de film is een andere belangrijke rol weggelegd voor Reggie Barnes, die is aangewezen als hoofdinspecteur van de scholen in de streek. Hij is vastbesloten om deze vicieuze cirkel te doorbreken en zet zich in om het niveau van de leerlingen omhoog te brengen.