Domestic Violence
'Bent u met de dood bedreigd?' en 'Bent u seksueel misbruikt?', vraagt een hulpverlener op zakelijke toon aan een vrouw die net van huis is weggelopen. Op alle vragen wordt bevestigend geantwoord. Frederick Wiseman begaf zich met zijn camera tussen een groot aantal vrouwen die jarenlang door hun man geestelijk en lichamelijk zijn mishandeld en eindelijk de stap durfden te zetten naar het opvangcentrum The Spring in Tampa, Florida. Wiseman was bij alle fases aanwezig: op het kantoor van de telefonische hulplijnen, bij de arrestatie van een dader, de komst van de ambulance, de politieondervragingen, de intakegesprekken, therapeutische sessies, stafvergaderingen van The Spring en de schoolactiviteiten voor de kinderen in het opvangcentrum. Zoals bij Wiseman altijd het geval is, praat niemand tegen de camera, maar registreert hij op minutieuze en uitvoerige wijze hoe de vrouwen, na jarenlang vernederd te zijn geweest, een nieuw leven moeten opbouwen.