Zyklon Portrait
Veel van de verhalen en beelden van de holocaust zijn bij een groot publiek bekend. Juist vanwege deze gemeenschappelijke kennis kon regisseuse Elida Schogt het zich veroorloven die beelden niet te gebruiken. Haar ZYKLON PORTRAIT is een bijna zakelijke beschrijving van het pesticide dat door de nazi’s werd gebruikt in de gaskamers van de concentratiekampen. Zo wordt vermeld dat Zyklon, de commerciële naam van de chemische stof waterstofcyanide, geleverd werd in de sterkten A tot en met E. Zyklon-B bleek te volstaan om mensen te doden. Het verkrampende effect op kakkerlakken is te zien in oude filmpjes. Rudolf Höss, commandant van Auschwitz, schreef later in zijn memoires: ‘Ik moet eerlijk toegeven dat het vergassen een kalmerend effect op me had.’ Oude familiefoto’s en de reactie van Schogts moeder vormen de persoonlijke achtergrond van dit verhaal, dat de maakster opdroeg aan haar in Auschwitz overleden grootouders. Onderwateropnamen onderstrepen dat waterstof, onderdeel van Zyklon, ook onderdeel is van het water dat we nodig hebben om te leven.