Le tombeau d'Alexandre
Le tombeau d' alexandre is een portret van de onlangs overleden Russische cineast Alexandr Medvedkine, die eenpersoonlijke vriend van Marker was. Tegelijkertijd wordt in deze film met het leven van Medvedkine alsuitgangspunt, een deel van de geschiedenis van Rusland geschreven. Marker doet dat in de vorm van zes fictievebrieven aan zijn overleden collega. Hij staat stil bij belangrijke data in de Russische geschiedenis en spiegelt zeaan gebeurtenissen uit het leven van Medvedkine. Zo leren we hem kennen als zeventienjarige tijdens de revolutieen als twintigjarige rode ruiter in de burgeroorlog. We maken kennis met het achtendertigjarige slachtoffer van destalinistische censuur en zien de veertiger als oorlogsfilmer en de bejaarde als aanhanger van de perestroika. Indeze persoonlijke video?brief zijn fragmenten uit het werk van Medvedkine verwerkt.