The Idiot Cycle
Consumenten worden blootgesteld aan synthetische chemicaliën en genetisch gemanipuleerd voedsel terwijl de gezondheidsrisico's hiervan onvoldoende bekend zijn. In wordt een verband gelegd met de stijgende gevallen van kanker. Waar in Canada en de VS in de jaren zeventig de veiligheid voorop stond en producten eerst uitvoerig werden getest, wordt die stap tegenwoordig vaak overgeslagen. In enkele gevallen zijn negatieve onderzoeksresultaten zelfs geheim gehouden of gemanipuleerd, zo verklaren leden van onderzoekscommissies. Ondertussen ontwikkelen de producenten van deze chemische en gentech stoffen (zoals Dow Chemical, BASF en Monsanto) ook kankermedicijnen, waarmee ze grote winsten behalen. Is er een verband? En: wordt de consument eigenlijk niet gewoon als proefkonijn gebruikt? Vanuit een persoonlijke insteek -- haar moeder is net geopereerd aan borstkanker -- duikt regisseur Emmanuelle Schick Garcia via medeslachtoffers en nabestaanden van kankerpatiënten steeds dieper in de verstrengelde wereld van petrochemie, farmacie en genetische manipulatie. Ze belicht de problematiek van meerdere zijden en laat talloze experts aan het woord. Waar nodig verduidelijken animaties de soms complexe materie. Het beeld ontstaat dat willens en wetens over de rug van de gezondheid van mens en milieu geld moet worden verdiend. Bovendien is kankeronderzoek meer gericht op het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen dan op het zoeken naar oorzaken.