Mixtape La Pampa
In zijn eerste leven zwierf William Henry Hudson, zoon van arme Noord-Amerikaanse immigranten, als een gaucho over de Argentijnse pampa’s, waar hij de flora en fauna bestudeerde. Voor zijn tweede leven vertrok hij in 1874 naar Engeland om schrijver te worden. Hij schreef korte verhalen, novellen, reisboeken, memoires, essays en boeken over de natuur. Twee jaar voor zijn dood in 1922 verscheen een uitgebreide catalogus van vogels van zijn geboortegrond, waarnaar hij nooit meer was teruggekeerd. Waarom was dat?, vraagt regisseur Andrés Di Tella zich af. En waarom schreef Hudson zo obsessief en vol verlangen over zijn eerste leven?
Om antwoorden te krijgen, volgt Di Tella Hudsons Argentijnse voetsporen. Onderweg ontmoet hij mensen die zijn fascinatie voor de enigmatische schrijver delen. In een associatieve montage van interviews, reisverslag en found footage verwerkt hij persoonlijke bespiegelingen waaruit een diepgevoelde verwantschap met Hudson spreekt. Van historisch figuur transformeert Hudson tot een bril waardoor Di Tella anders gaat kijken naar zijn eigen land en persoonlijke geschiedenis.