De slag in de Javazee
De slag in de Javazee van 27 februari 1942 is een van de meest memorabele episoden in de Nederlandse maritieme geschiedenis. Onlosmakelijk hiermee verbonden is de naam van schout-bij-nacht Karel Doorman. Zijn gevleugelde kreet "Ik val aan, volg mij!" duikt nog regelmatig op in het Nederlands spraakgebruik. De slag in de Javazee betekende meer dan een rampzalige confrontatie tussen de Japanse en de geallieerde zeestrijdkrachten. Het was een confrontatie tussen oost en west en tussen de oude en de nieuwe tijd. Een confrontatie die van grote invloed is geweest op de politieke en sociale verhoudingen in de wereld. Niek Koppen sprak voor deze film met overlevenden van de slag, zowel van Japanse als van geallieerde zijde. Hun vaak zeer emotionele getuigenissen worden naast elkaar geplaatst en geven zo een indringend beeld van een gebeurtenis die zeer ingrijpend was voor alle betrokkenen. Ook wordt duidelijk dat de waarheid vele gezichten heeft. Elk verhaal werpt een ander, persoonlijk licht op dit hoofdstuk van de wereldgeschiedenis. Koppen behoort tot de na-oorlogse generatie, maar is op een zeer persoonlijke wijze betrokken bij zijn onderwerp. De eerste echtgenoot van zijn moeder kwam om tijdens de slag. Zijn oom Henk Koppen was bovendien een van de overlevenden.