The School, a World
Chlebiotki is een klein dorp in Polen, zestig zielen. Filmmaker Iga Łapińska groeide er op, vertrok, keerde na twintig jaar terug en zag hoe het in die tijd veranderd was. In haar interactieve webdocumentaire ontmoet je zeven van de huidige inwoners en een vrouw die Chlebiotki lang geleden verliet – Łapińska’s moeder. Ze laten je, vaak heel vertrouwelijk, hun wereld zien.
De kaart van het dorp geeft toegang tot verhalen van verandering. De geschiedenis van de school zegt al heel veel. Ooit gebouwd door de tweehonderd dorpelingen van toen, was het de trots van de gemeenschap. Maar mensen trokken weg en hun huizen bleven veelal leeg. Met te weinig kinderen en te weinig geld moest de school sluiten. Het vervallen gebouw is gekocht door Wojtek, een vroegere leerling, maar een nieuwe bestemming heeft hij nog niet. Zijn vrouw Marzena melkt nu koeien om de lening af te betalen.
Er waren ook andere voorzieningen, zoals een bibliotheek, een gezondheidscentrum, een brandweer, een landbouwvereniging. De kerk is er nog, maar verdeelt de dorpelingen in plaats van ze te verenigen. Ula runt de enige winkel in het dorp: “Ik wil iets anders, maar ik weet niet wat.”