De werkelijkheid van Jan Vrijman
De journalist, cineast en columnist Jan Vrijman (1925-1997) is niet weg te denken uit het Nederlands maatschappelijke en culturele toneel in de tweede helft van twintigste eeuw. Als hij in mei 1997 sterft, sterft met hem Jan Hulsebos, echtgenoot en vader van vier kinderen. Jan Vrijman was een dynamische, energieke, gedreven persoonlijkheid. Jan Hulsebos daarentegen, was een moeizaam levend mens, geplaagd door depressies en slapeloosheid, eeuwig worstelend met het bestaan. Zijn oudste dochter, Fabie Hulsebos, die opgroeide met Jan Hulsebos, wil in deze film op zoek gaan naar die andere man: Jan Vrijman, naar zijn drijfveren en naar het werk dat hij heeft nagelaten.