The Big-Headed Boy, Shamans & Samurais
In een afgelegen Nepalees bergdorp zijn regisseurs Bibhusan Basnet and Pooja Gurung op zoek naar geschikte acteurs voor hun film. Maar als ze het perfecte jongetje gevonden hebben om de hoofdrol te spelen, wil de plaatselijke sjamaan hem niet laten gaan, omdat hij mogelijk de redder van het dorp is.
Met korrelige, op film gedraaide zwart-witbeelden van het leven in het dorp heeft dit verslag van hun onderneming alle kenmerken van een etnografische film. In voice-over vertellen de filmmakers in dagboekvorm over hun zoektocht naar acteurs. Ze reflecteren op de manier van leven van de dorpelingen, de armoede en de moderne wereld die steeds dichterbij komt, maar ook over het hoe en waarom van hun werk. Het dorp heeft wel iets weg van de dorpjes van Akira Kurosawa, vinden ze, of is het meer Béla Tarr? En waarom filmen ze die buffel die buiten in de moessonregen staat eigenlijk? Geluidsfragmenten van beroemde toespraken geven dit intrigerende essay extra betekenislaag.