The Fifth Story
Wat blijft er over van een land dat decennialang is geteisterd door oorlogen? De Iraakse filmmaker Ahmed Abd was negen jaar toen zijn land in 2003 werd aangevallen. Om zichzelf af te leiden schreef hij vier verhalen over superhelden die hem zouden redden. In The Fifth Story geeft hij die illusie op.
Met deze film laat Abd zien hoe verschillende generaties de oorlog nog altijd met zich meedragen. Een tienerjongen krijgt het beeld van dode lichamen niet uit zijn hoofd. Een jonge vrouw vertelt over haar gevecht tegen IS met de Koerdische strijdkrachten. Een oudere man weet nog precies hoe de slachtoffers eruitzagen die hij moest begraven.
Het zijn vaak confronterende verhalen, soms vergezeld door archiefbeelden, van de vier oorlogen die Irakezen de afgelopen veertig jaar meemaakten. In zijn fragmentarische stijl slaat Abd geregeld ook meer poëtische wegen in, met dromerige shots van troebel water of blote voeten die door het bos wandelen. Naast alle fysieke en mentale verwoesting zet The Fifth Story zo ook voorzichtig een deur open naar schoonheid en contemplatie.