Bixa Travesty
Rauw, levendig en op momenten zeer intiem portret van de Braziliaanse artiest Linn da Quebrada, een ‘tranny fag’ (een combinatie van ‘tranny’ en ‘faggot’, scheld-/geuzennamen voor transgenders en homoseksuelen) die haar lichaam inzet als politiek expressiemiddel. Haar optredens zijn confronterend, subversief en kleurrijk, en laten geen ruimte voor een heteronormatief perspectief. Ze deconstrueert het beeld dat alfamannen van zichzelf hebben, en onderzoekt tevens wat een tranny fag eigenlijk is.
Publiek en privé lopen in die zoektocht voortdurend door elkaar: discussies over gender en hoe dat te definiëren, of liever juist niet, worden gevoerd onder de douche en in de slaapkamer, op de radio en op het podium. We treffen haar tijdens tedere momenten met haar familie, in speelse uitwisselingen met vrienden en vol zelfvertrouwen op het podium. Zo maakt Linn da Quebrada stukje bij beetje, en met zichtbaar genoegen, de weg vrij voor de erkenning van de grijze gebieden in gender en seksualiteit. Een sterke Latijns-Amerikaanse, genderconfronterende stem als de hare hoor je niet vaak.