The Present
Fotograaf Robert Frank, Zwitser van geboorte, verhuisde vlak na de Tweede Wereldoorlog naar de Verenigde Staten. Aanvankelijk voelde hij zich vrij en gelukkig in zijn nieuwe thuisland, maar als traag en bedachtzaam beschouwer voelde hij zich allengs ongemakkelijker met de snelheid van het Amerikaanse leven en ook de voortdurende nadruk op geld verdienen lag hem niet – hij voelde zich verloren en alleen. Dat aura van sombere buitenstaander, dat altijd aan hem is blijven kleven, heeft zijn oeuvre onmiskenbaar gekleurd. Het werk waarmee hij doorbrak, het fotoboek , presenteert dan ook niet een al te optimistisch beeld van het land. Die melancholie is ook sterk voelbaar in , een schijnbaar vormeloze opeenvolging van momentopnames uit zijn leven in Amerika, dat zich afspeelt in een New Yorks appartement en een buitenhuis in Nova Scotia. In dit visuele dagboek leest Frank brieven voor, staat hij stil bij de vroegtijdige dood van zijn dochter Andrea en de geestesziekte van zijn zoon Pablo. In de houterige taal van de immigrant die nooit de Engelse - goed heeft leren uitspreken, becommentarieert hij zijn eigen opnamen terwijl hij ze maakt. Twijfel over zijn kunstenaarschap en de eenzaamheid die erbij hoort, klinken door in deze inventarisatie van een leven.