Mijn zusje is een schema
Martine heeft suikerziekte. Haar familieleden, van wie de oudere zus van Martine het verhaal doet, komen daar achter na een doktersbezoek. Als de diagnose is gesteld, valt het lastige gedrag dat het jonge meisje tentoonspreidde - slecht eten, absurd veel drinken - op zijn plaats. Op luchtige wijze wordt duidelijk gemaakt wat het betekent om suikerziekte te hebben, niet alleen voor Martine, maar voor het hele gezin. Haar moeder moet het meisje aan een ijzeren schema houden, met bloedprikken, insuline spuiten, tussendoortjes en verantwoorde maaltijden. Martine neemt haar ziekte nogal laconiek op en vermaakt haar vriendinnetjes zelfs met uitleg over de werking van de spuiten. De verder orthodoxe documentaire wordt verrassend verlevendigd met enkele anekdotes, verteld in de vorm van een fotostrip.