Samsara
Het Tibetaans dodenboek, de Bardo Thödol, beschrijft de drie overgangsfasen tussen overlijden en wedergeboorte. In het eerste deel van Samsara, een film die bestaat uit twee verhalende gedeelten en een opzienbarend tussenstuk, leest een jonge man in Laos het boek voor aan een oude vrouw. Hij raakt bevriend met enkele monniken uit het nabijgelegen klooster; jongens zoals hij. Bij de oogverblindend mooie watervallen van Kuang Si praten ze over hun toekomstplannen. De vrouw is intussen klaar om afscheid te nemen van haar huidige bestaan.
Het verhaal wordt vervolgd aan de andere kant van de wereld, op het Tanzaniaanse eiland Zanzibar. Daar zien we hoe een geitje geboren wordt en onder de hoede komt van een islamitische familie. Maar pas nadat filmmaker Lois Patiño de kijker een indrukwekkende transitie voorschotelt, die niet bekeken, maar met gesloten ogen doorvoeld moet worden. Het maakt Samsara tot meer dan een film: een unieke cinematografische ervaring, een meditatieve reis langs verschillende zienswijzen op leven en dood.