Black Harvest
Black Harvest, gedurende een jaar gefilmd in de hooglanden van Papoea-Nieuw-Guinea, onderzoekt de complexe en tragische verhouding tussen Joe Leahy – zoon van een inheemse vrouw en een witte Australische man – en zijn ‘buren’, de Ganiga-stam, die eigenaar zijn van het land dat Leahy gebruikt voor zijn koffieplantage Kilima.
Dankzij Kilima is Leahy een rijk man, en om de Ganiga te sussen overtuigt hij hen om nog een perceel beschikbaar te stellen voor een nieuwe onderneming met winstdeling. Koffieplantage Kaugum wordt hun entreebewijs tot de wereld van geld en zaken, spiegelt hij de Ganiga voor. Ze happen toe, en Leahy financiert het project met een flinke lening.
Maar nog voor er geoogst kan worden keldert de koffieprijs en niet veel later raken twee naburige stammen in oorlog, wat de Ganiga dwingt een kant te kiezen. Met rampzalige gevolgen: honderden doden, Kaugum verwoest, Leahy’s bedrijfsvermogen door de bank geconfisqueerd en zijn droom en die van de Ganiga’s verbrijzeld.
Dit uit het leven gegrepen drama, winnaar van de speciale juryprijs op IDFA 1992, toont de botsing tussen tribale gebruiken en de waarden die de voormalige koloniale overheersers van Papoea-Nieuw-Guinea oplegden.