Yugo: the non-game
Het contact met andere deelnemers is een belangrijke sociale reden om te gamen. Als gamers elkaar regelmatig online treffen, kunnen ware vriendschappen ontstaan. Zelfs als ze misschien nooit elkaars gezicht, locatie of officiële naam zullen leren kennen.
De onlineproductie Yugo: the non-game wil deze ervaring (die zo anders is dan de gehaaste digitale communicatie van alledag) ontsluiten voor mensen die zelf niet gamen. Het spelelement is daarom minimaal: je rijdt in een auto door een heuvellandschap, zonder ander verkeer. Ondertussen kan elders, op een andere PC, iemand anders inloggen – en daarmee instappen en in de voice-chat belanden. Zo kun je spreken met je onzichtbare medereiziger, terwijl je door het geabstraheerde, rustgevende landschap glijdt en naar de autoradio luistert.
Het rijden en de radio vormen mogelijke aanzetten tot gesprekken, net als de vormgeving: de auto lijkt op de oude Joegoslavische Yugo, terwijl het landschap werd geïnspireerd door de Kosovaarse regio bij avondschemering, als de lucht zich vult met kraaien en op de heuvels monolieten zich aftekenen als de utopische socialistische monumenten van weleer.