The Judge
Mag je scheiden van je man als hij je mishandelt? Wanneer heb je recht op alimentatie? Deze kwesties vallen onder de sharia. Maar schriftgeleerden, rechters en burgers hebben allen een andere interpretatie van de islamitische wet. Ook over de vraag of een vrouw rechter mag zijn bij een shariarechtbank, zijn de meningen in het Midden-Oosten verdeeld. Toch lukte het voormalig advocaat Kholoud Al-Faqih om sinds 2009 als een van de eerste vrouwelijke shariarechters – en de eerste in het Midden-Oosten – Palestijnse familiezaken te mogen behandelen. Maar niet zonder slag of stoot. Velen, mannen én vrouwen, denken dat vrouwen te weinig objectief zijn om over deze zaken recht te kunnen spreken. In dit portret bewijst Al-Faqih dat ze haar emoties wel degelijk buiten haar zittingen over scheidingen, voogdij- en alimentatiezaken kan laten. Ze wordt gevolgd tijdens haar dagelijks werk en thuis, waar ze ook nog een gezin runt. Tijdens de opnames stellen sommigen hun mening positief bij over deze vrouwelijke rechter, maar na een wisseling van de wacht wordt Kholoud ongewild op een zijspoor gezet.