World Vote Now
Is het mogelijk een mondiaal referendum te organiseren, volgens het principe , zodat een wereldwijde democratie ontstaat? Filmmaker Joel Marsden gaat met deze vraag op stap en bezoekt betrokkenen bij democratische processen in zesentwintig landen. In voice-over beschrijft hij zijn vlot gemonteerde zoektocht naar het wezen van de democratie, begeleid door opwekkende muziekjes en geanimeerde , die de genoemde feiten illustreren. Hij is waarnemer bij de eerste verkiezingen in Congo. Hij ziet hoe in India gestemd wordt in het afgelegen Kashmir. Hij racet door China, Japan en Zuid-Korea. In Iran wordt religie boven democratie geplaatst. Zouden er vrije verkiezingen zijn in Egypte, dan zou de fundamentalistische Moslimbroederschap winnen. Wat één Egyptenaar de uitspraak ontlokt: "Ja, ik wil democratie. Maar ik zou wel vertrekken." In Brazilië houdt de democratie feitelijk op, waar de verharde weg eindigt. En in Venezuela ziet hij Chavez toegeven dat hij een referendum heeft verloren -- dát is pas democratie. Hij bezoekt de VN en ontmoet, tot zijn verbazing, wereldwijd enthousiasme over zijn idee voor een mondiaal referendum. Hij besluit een oefenreferendum te houden, met een zelfgebouwde, goedkope satellietstemmachine. Tussendoor toont Marsden telkens individuele gezichten uit verschillende landen, om te benadrukken waar het bij democratie uiteindelijk om gaat: elke stem is evenveel waard.