Man with a Movie Camera
Deze baanbrekende documentaire van vooruitstrevend filmmaker Dziga Vertov dramatiseert de maatschappelijke rol van de filmmaker. Vertov toont een caleidoscopisch beeld van het stedelijk leven in de Sovjet-Unie in de jaren twintig. Het dagelijks leven van de stadsbewoners legt hij vast door ondenkbare stunts uit te halen: hij rijdt mee op auto's, trams en treinen, gaat midden op wegen en sporen liggen, beklimt torens en bruggen – steeds met een draaiende camera, wiens glazen oog alles vastlegt. Tegelijkertijd toont Vertov ook het maakproces tot in het kleinste detail. Keer op keer mengt Vertov de beelden vóór de camera met die van het opnameproces. De camera filmt een voorbijganger die op de camera reageert, en de toeschouwer ziet hoe de voorbijganger naar zijn eigen reflectie in de cameralens kijkt. Maar Vertov gaat verder, door de actie tot stilstand te brengen. Dit stilstaande beeld wordt onderdeel van een filmstrook in handen van de editor, die het op de juiste plaats in de film last. Zo blijft Vertov filmische trucs inzetten om zijn publiek te verrassen. Aan het eind laat hij de camera zelfs een buiging maken om zijn welverdiende applaus in ontvangst te nemen.